Frankfurtból Párizsba egy Hyundai Kona Electric fedélzetén

A Hyundai német képviselete egy takarékossági verseny keretein belül kíváncsi volt arra, hogy a WLTP ciklus szerint megállapított 482 kilométeres hatótáv a valóságban is teljesíthető-e.

Az ötlet végtelenül egyszerű: Az újságírók számára előkészített Hyundai Kona Electric tesztflottával a Frankfurti Autószalon helyszínétől a Párizsi Autószalonig utazni. Az útvonalat pedig úgy alakították ki, hogy annak hossza 482 kilométer, vagyis éppen annyi, mint amit a Hyundai Kona Elecric 204 lóerős változata az új európai WLTP szabvány szerint  és a beépített 64 kWh-s akkukkal teljesíteni tud.

 
A Kona Electric az első pluszpontokat már a rajt előtt begyűjti. Hiszen a Hyundai 2017-ben bemutatott B kategóriás crossoverének ezen új változatával megszületett az első B kategóriás elektromos kisterepjáró, amit mostantól bárki megvásárolhat. Ráadásul rögtön kétféle, 136 és 204 lóerős teljesítménnyel, a hozzá kacsolódó 312 illetve 482 km-es hatótávot biztosító 39,2 és 64 kWh-s akkucsomaggal. Az Electric változathoz azonban egyelőre nemcsak több pénzre, de több türelemre is szüksége van a vevőnek, hiszen a kereslet jóval nagyobb, mint az egyes országokra kiszabott kontingens darabszáma, így a Kona Electric modellre még Németországban is 12 hónapos szállítási határidőt vállalnak.     
 
 
Az autó maga egyébként nem sokban tér el a Kona benzines vagy dízelváltozataitól. Mindössze az első kialakítást és a felniket alakították még aerodinamikusabbá, sőt még a csomagtér is 364-ről csak 332 literesre csökkent, amit a hátsó ülések ledöntésével 1 114 literesre lehet bővíteni. A hátsó ülésen utazóknak azonban annyi kompromisszumot kötniük kell, hogy lábuk 3 centivel magasabban van, mint a benzinesekben. Ez az alattuk elhelyezett Lítium-polimer akkupakkok elhelyezése miatt van, ám minden másban teljesen ugyanaz a térérzet, mint a hagyományos változatokban.   
 
 
Amíg a kisebbik változatra 13,9 kWh, addig a nagyobbik, 204 lovas változatra 14,3 kWh átlagfogyasztást ad meg a Hyundai. Utóbbi 482 km hatótávját igyekeztek bizonyítani a márka német képviseleténél, amikor meghirdették a  „Be an electric musc@teer“ eseményt, amelynek útvonala a frankfurti repülőtértől D'Artagnan főmuskétás francia főhadiszállásáig, Chateau de Fére-be vezetett. Az útvonal legnagyobb része Saarbrücken, Metz, Verdun és Reims autópályáin haladt keresztül, amelynek hossza éppen 482 km. Öt teljesen feltöltött Kona Electric, öt izgatott pilótával. Melyiküknek sikerül utántöltés nélkül teljesítenie ezt a távot és vajon ki marad az út szélén lemerülve? 
 
 
Őszintén: az ötből ez háromnak tényleg sikerült. Az egyik úgy tudta teljesíteni, hogy az út nagy részét a teherautók szélárnyékában tette meg, a másik pedig a sebességtartót állandó 90-re állította, de mindhárom győztesnek csak úgy sikerült, hogy az összes lehetséges energiafogyasztót kikapcsolták.Még a rádiót és a mobilok töltését is mellőzték a feladat teljesítéséhez, de a fűtés és a klíma, mint a legnagyobb energiazabáló tényezők is az önkéntes tiltólistán szerepelt. 
 
 
Ha próbaképpen bekapcsolták, a hatótáv azonnal jó tíz kilométerrel csökkent, így nagyon gyorsan ki is kapcsolták. Fűtés helyet kabát, rádió helyett beszélgetés, amelynek témája gyorsan a további hatótávnövelő és fogyasztáscsökkentő trükkökre terelődött. Állandó és előrelátó vezetési stílus, lehetőleg állandó tempóban, ha kell, finom pedálkezelés az emelkedőkön, kigurulni a lejtőkön és a lendületet megtartani a következő emelkedőig. Ehhez a Kona három, kormányfüllel is állítható visszatöltési erősséggel is segít.  
 
 
Egy kis gyakorlással pedig a fékpedál is majdnem feleslegessé válik és csak szükséghelyzetben kell a pedálra lépni. A 3-as szinten a visszatöltés melletti lassulás is olyan erős, hogy a féklámpák is kigyulladnak. A navi torlódást jelez a konvoj előtt és azonnal új útvonalat tervez. Ezt elfogadva azonban az autó rögtön jelzi, hogy az energia már nem elég a cél eléréséhez. A valóságban ez talán gondot jelentett volna, ám a Hyundai képviselői úgy döntöttek, hogy 352 megtett kilométer után egy biztonsági töltést közbeiktatnak a Valmy pihenőhelynél. 
 
 
Itt egy gyors töltés kellett ahhoz, hogy az összes Kona biztosan elérje az innen még 130 kilométerre lévő muskétásvárat. A mindössze 15 perces szünetet kihasználva a tesztelők ittak egy kávét, majd  abban a biztos tudatban megkönnyebbülve szálltak vissza az autókba, hogy innen már könnyedén elérik úticéljukat. Az út végén egy 20 kilométeres országúti szakaszon még gazdaságosabban tudták kiautózni az autókban lévő maradék energiát. Habár az útba eső falukban sok lámpa, kereszteződés  és torlódások voltak, mégis sikerült viszonylag egyenletes tempóban közlekedni. 
 
 
A Kona Electric flotta végül megérkezett Chateau-ba, ami a rövid utántöltés nélkül egyeseknek biztosan nem sikerült volna. Ám voltak olyanok, akiknek ez mégis sikerült, a győztes 512 megtett kilométerrel ért végül célba. Mindezek alapján kijelenthető: a Hyundai állta a szavát. Nem volt ugyan teljesen realisztikus, de legalábbis a valóságban is teljesíthető a 482 km-es hatótáv anélkül, hogy guruló útakadály lenne az autóból.  
 
 
Másnap további 120 kilométer állt még a tesztelők előtt Párizsig. Feltöltött akkukkal, korlátozások nélkül a Kona Electric minden villanyautós álma: a 395 Nm-es nyomatéknak köszönhetően a gyorsulás katapultszerű, a rugalmasság a legjobb sportkocsikhoz mérhető, hiszen 80-ról 120-ra  elég 4,8 másodperc.Így azért gyorsabb az utazás, miközben megy a rádió, működik az ülésfűtés és a klíma, a zöldre váltó lámpánál pedig a flotta több Audi A7 és BMW 5-ös modellt állva hagy. Kihasználva az autó képességeit, a hatótáv persze már jóval kisebb, de 300-350 kilométer még így is bőven benne van az autóban. Ez pedig megnyugtató azok számára, akik eddig csak a városban, vagy környékén használták villanyautóikat. A Hyundai Kona Electrc modellel a villanyautózás még közelebb került a hétköznapos használhatósághoz.   
 
 
Forrás: Dönci Hyundai Blogja
 
 
Vissza
Frankfurtból Párizsba egy Hyundai Kona Electric fedélzetén
  • 5 nappal ezelőtt
  • Általános hírek